DALL·E 2023-11-10 11.28.57 - A visually overloaded computer screen displaying an online form for selecting a profession from a list for insurance purposes. The screen is filled with a long, seemingly endless scrollable list of professions from the user's file, including 'Aannemer bouwbedrijf meewerkend', 'Accountmanager', 'Acrobaat', 'Acteur', and many more, in small font, creating a sense of information overload. The user's cursor hovers over the list, indecisively moving between options. The background shows a cluttered desk with notes, a coffee cup, and a frustrated person's hand visible, highlighting the overwhelming nature of the task.

Onbezorgd?

Onlangs heb ik online een aantal producten besteld bij een groot Zweeds woonwarenhuis. Een deel paste niet in de pakketbox van de pakketdienst en zou daarom bij mijn voordeur worden afgeleverd. Er was zelfs voor getekend. Aldus de app.

De werkelijkheid bleek anders. Een deel van de bestelling zat inderdaad in de pakketbox. Prima. Maar het deel dat niet paste, was nergens te bekennen. Checken bij de buren. Papiercontainer nalopen (ja, ook daar belanden soms pakketjes). Bellen naar de bezorgdienst leverde niets op, behalve het advies om zelf contact op te nemen met de winkel.

Het voelt altijd een beetje hopeloos zodra alle systemen beweren dat iets is geleverd en je weet zeker dat dat niet zo is.

Aanvankelijk zou er een nalevering plaatsvinden, volgens de mail. Prima. Als ik mijn bestelling maar op tijd heb. Maar nee. De nalevering kwam niet. Reageren op de mail leverde geen reactie op. Dan maar bellen. Wat bleek: de nalevering was geannuleerd. Waarom? Geen idee. Of de bezorgdienst nog navraag zou doen? Geen idee. Voor de winkel was het sneller – lees: goedkoper – om het nog een keer te leveren. Geen verdere vragen. Vriendelijk aan de telefoon, dat wel. En fijn dat het uiteindelijk goed komt.

Maar hoe weet de pakketdienst dan of ze bezorgt zoals beloofd? In 'het systeem' staat mijn pakket als 'bezorgd'. Ergens in een magazijn zwerft nog een pakket rond. En 'het voelt' niet fijn dat pakketten als afgeleverd kunnen worden bestempeld met handtekening terwijl dat niet het geval is.

En waarom krijg ik geen antwoord op mijn e-mail? Omdat het beleid is niet te communiceren per e-mail vanuit het woonwarenhuis. Dat stond op de website. Op diezelfde website waar het telefoonnummer bijna onvindbaar is. (Uiteindelijk heb ik het met Google gevonden.)

Idee 1: Als ik moet tekenen voor ontvangst, laat mij dan een unieke (QR) code scannen door de bezorgdienst. Die mij wordt ge-sms't of gepusht zodra de bezorger in de buurt is.

Idee 2: Verwijder de regel "Neem in dat geval contact met ons op door te reageren op deze e-mail of op een andere manier" uit de mail en vervang die door het telefoonnummer. Een auto-reply kan natuurlijk ook.

Tuurlijk, er zijn grotere problemen in de wereld. Het zou daarom fijn zijn als de tijd die we met z'n allen aan dit soort onjuistheden besteden, aan wereldvrede kan worden besteed en een onbezorgd leven.

Wil je samen je volgende project bespreken?

Geïnteresseerd in een samenwerking of een goed gesprek?

Plan een gesprek!

+31 62 63 34567

stuur me een e-mail

LinkedIn-profiel
made with proud in Purmerend