Digital service WMO Haarlem

Digital service WMO Haarlem

Online request for support.

Inwoners die op zoek zijn naar ondersteuning via de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) hebben vaak te maken met een beperking. Het is voor hen niet zo vanzelfsprekend om "even langs te komen" voor een afspraak. In zulke gevallen lijkt online ineens een logische keuze, maar dan moeten eerst de digitale drempels worden weggehaald.

Uitdaging. de uitdaging van dit project was duidelijk: hoe kunnen we de digitale versie van de servicebalie zo verbeteren dat inwoners van Haarlem die onder de WMO vallen, makkelijker geholpen kunnen worden? Veel van deze mensen hebben te maken met fysieke of andere beperkingen die het moeilijk maken om persoonlijk langs te komen. Daarom is het voor die groep minstens zo belangrijk om online op afstand geholpen te worden aan de digitale balie.

Eerste ideeën voor het ontwikkelen van nieuwe templates.

Oplossing: Met de verschuiving naar remote werken tijdens de COVID-19-pandemie, omarmde het team nieuwe methoden voor op-afstand-werken. Gebruikersonderzoek werd uitgevoerd via videogesprekken en het team evalueerde de informatie op de website opnieuw op basis van klantreizen en persona's. De stappen om contact op te nemen met een medewerker werden aangepast, om onderscheid te maken tussen specifieke vragen voor medewerkers en om routineverzoeken.

Voorstellen voor besprekingen met de ontwikkelaars

Resultaat: De aanpassingen omvatten het elimineren van dubbele vragen, het verminderen van verwarring en het bezoekers in staat stellen zelf het tijdstip van vervolgtelefoontjes te bepalen. Deze gestroomlijnde aanpak verbetert het online aanvraagproces voor bewoners die ondersteuning zoeken onder de WMO, en zorgt ervoor dat hun interacties met de digitale servicedesk toegankelijker en efficiënter verlopen.

Online user survey results collected on a digital whiteboard.
Seemingly a minor adjustment, but in the back office, processes were being modified to allow citizens to choose their own call-back time.
gemeente haarlem

Optimization of digital service desk for WMO residents in Haarlem.

stage
»
ux research
tools
»
figma
»
axure rp
Deliverables
»
information architecture
government
accessibility
social domain

Wil je samen je volgende project bespreken?

Geïnteresseerd in een samenwerking of een goed gesprek?

Plan een gesprek!

+31 62 63 34567

stuur me een e-mail

LinkedIn-profiel
made with proud in Purmerend