Sinds 1912 bestaat de Auteurswet en sindsdien wordt er door auteursrechtenorganisaties geld geïnd namens componisten en auteurs op moment dat hun muziek gebruikt is. Het aanmelden van werk is daarom belangrijk. Zowel klassieke componisten, vormgevers van leaders, sing- and songwriters, dj’s maar ook uitgevers kunnen dit regelen via een eigen omgeving. Niet alleen de vormgeving, maar ook het proces werd geoptimaliseerd en geschikt gemaakt voor mobiel. Er werd nagedacht over de verschillende rollen die één persoon kan hebben, het delegeren van taken en hoe uiteindelijk het gebruik en de opbrengst zichtbaar worden gemaakt. Met uitgebreide input leden en medewerkers.
Hoe maak je een overload aan cijfers uit een complex proces behapbaar voor een creatieve doelgroep, wars van boekhouding?
Gebruikersonderzoek en prototyping: We startten het project met grondig gebruikersonderzoek om echt te begrijpen wat componisten, songwriters, DJ's en uitgevers nodig hebben en verwachten. In diverse sessies met stakeholders werden ideeën gegeneerd en prioriteiten gesteld. Vervolgens kregen de ideeën handen en voeten door ze eerst eenvoudig te prototypen met pen en papier. Een selectie hiervan werkten we verder uit. Met tools als Sketch, InVision en Axure RP maakte ik gedetailleerde prototypes. Deze hielpen ons om onze ideeën in de praktijk te testen, door echte data en processen te gebruiken. We haalden veel waardevolle feedback op uit interviews en sessies met gebruikers, wat ons project de juiste richting op stuurde.
Mobiel: We hebben ervoor gezorgd dat leden ons platform ook makkelijk op mobiel kunnen gebruiken, zodat ze overal toegang hebt tot het platform. Wel zo handig als je op tournee bent, terwijl je co-auteur je handtekening nodig hebt om een nieuw nummer in te dienen.
Data Visualisatie: Om alle complexe processen te begrijpen, heb ik diverse praatplaten gemaakt; Ingewikkelde regels en processen omgezet in heldere plaatjes. Heel fijn om gesprekken te voeren over processen tijdens meetings met stakeholders.
Gebruiksersgericht Ontwerp: Bij elke stap hielden we niet alleen rekening met de wet, de organisatie maar juist ook met de wensen van de leden. Door ze te interviewen, door steeds kritisch te blijven tijdens het ontwerp en door tussentijdse ontwerpen te toetsen bij gebruikers. Op tournee langs uitgevers, componisten en tekstschrijvers met prototypes onder de arm.
Procesoptimalisatie: Tijdens onze reis kwamen we verouderde processen tegen, uit de tijd dat computers nog toekomstmuziek waren. Ons doel? Alles simpeler en vlotter maken, zodat het prettiger werkt voor iedereen. Met hulp van juristen en aanpassingen in de reglementen konden we moderne oplossingen gebruiken en zo barrières wegnemen. Geen faxapparatuur meer nodig...
Teamwork: Ik werkt in het ontwerpteam van Edenspiekermann. Samen met de deskundigen van BumaStemra, front- en back-end developers, en verschillende gebruikersgroepen.
Na de ontwerpfase is het project door verschillende partijen gefaseerd ontwikkeld en opgeleverd. Voor een indruk van het huidige systeem - waarin weer nieuwe inzichten zijn verwerkt en uitbreidingen zijn gedaan - kun je de uitlegvideo's op YouTube bekijken
Indruk van een van de prototypes gebruikt voor gebruikersonderzoek
Persoonlijke omgeving voor leden. Beter inzicht in opbrengsten. Efficiënter aanmelden van werk.
Geïnteresseerd in een samenwerking of een goed gesprek?