NPO-id

NPO-id

Eén login voor alle NPO-diensten: Meer gemak en veiligheid voor de gebruiker

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) biedt programma's aan voor tv, radio en streamingdiensten zoals NPO Start, Plus en verschillende apps. In de afgelopen jaren heeft elk redactieteam zijn eigen manier ontwikkeld voor gebruikers om in te loggen, waar nodig. De ambitie is nu om al deze afzonderlijke accounts samen te voegen tot één enkele login. Dit is niet alleen handiger voor de gebruiker, maar ook veiliger. Bovendien kun je op deze manier tips en aanbevelingen ontvangen op basis van je kijk- en luistergedrag.

Om iedereen binnen de organisatie op dezelfde lijn te krijgen, werd een uitgebreide praatplaat gemaakt. Deze plaat hielp ons stap voor stap van concept naar definitief ontwerp. We gebruikten ook het usability lab om het begrip en de acceptatie van gebruikers te testen. De waardevolle feedback die we verzamelden, was gebaseerd op een high-fidelity prototype. Met de expertise van privacy- en beveiligingsspecialisten werden alle puntjes op de i gezet.

De site id.npo.nl is nu gelanceerd als een aparte dienst en wordt steeds meer geïntegreerd in verschillende NPO-sites en -apps, van de Top 2000 tot de NPO Luister-app.

Uitdaging De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) stond voor de uitdaging om aparte gebruikerslogins voor tv-, radio- en streamingdiensten te beheren. Daarnaast waren persoonlijke gegevens verspreid over verschillende redacties, wat het beheer ervan tijdrovend maakte.

Oplossing Om deze uitdaging aan te pakken, streefde de NPO ernaar om al deze afzonderlijke accounts samen te voegen tot één enkele login. Dit zou het gebruiksgemak en de beveiliging verbeteren en tegelijkertijd gepersonaliseerde contentaanbevelingen mogelijk maken op basis van het gebruikersgedrag.

Proces: Uitgebreide praatplaten en prototypes (in Protopie en InVision) werden ontwikkeld om de overgang van concept naar definitief ontwerp te ondersteunen. Gebruikerstests in het usability lab hielpen om het begrip en de acceptatie van gebruikers te beoordelen, wat waardevolle inzichten opleverde. Een high-fidelity prototype speelde een cruciale rol in dit proces.

Voorbeeld van onboarding flow
Het gaat niet alleen om de happy-flow, maar vooral om hoe goed de gebruiker wordt geholpen wanneer er iets moet worden aangepast. De bovenste flow geeft een indruk van inloggen op een site, terwijl de onderste flow het herstel van een wachtwoord op een mobiel apparaat weergeeft.

Het resultaat van deze inspanning was de lancering van id.npo.nl als een dienst, die sindsdien is geïntegreerd in talrijke NPO-sites en -apps, waaronder de Top 2000 en de NPO Luister-app. Deze consolidatie vereenvoudigt de toegang van gebruikers tot NPO's diverse media-aanbod.

Als kijker wil je je favoriete serie kijken zonder gedoe met ingewikkelde inlog- of registratieprocessen. Dus als het moet gebeuren, dan graag zo soepel mogelijk. En je gegevens moeten veilig blijven, vooral bij de NPO.

npo

Prototyping en testen van een nieuw inlogsysteem
We hebben een nieuw inlogsysteem geprototypeerd en getest, dat uiteindelijk werd gelanceerd als de dienst id.npo.nl. Dit systeem is geïntegreerd in verschillende NPO-sites en -apps.

stage
»
ux research
»
ux design
»
ux concept
tools
»
sketch
»
protopie
»
invision
»
zeplin
Deliverables
»
usability research report
»
hifi prototype
personal account
onboarding

Wil je samen je volgende project bespreken?

Geïnteresseerd in een samenwerking of een goed gesprek?

Plan een gesprek!

+31 62 63 34567

stuur me een e-mail

LinkedIn-profiel
made with proud in Purmerend