Logo van de gemeente Haarlem
2023
Gemeente Haarlem

Digitalisering aanvraag levensonderhoud

Bijstand is er voor mensen die niet genoeg geld hebben om in hun levensonderhoud te voorzien. En die niet in aanmerking komen voor een andere uitkering. De gemeente Haarlem vroeg mij om mee te denken hoe de papieren versie van de aanvraag omgezet kan worden naar een digitale versie. Ons doel? Het proces versimpelen en versnellen, zowel voor burgers als voor de medewerkers van de gemeente. Het aantal fouten verminderen en sneller de juiste gegevens ontvangen. Zodat de aanvrager niet onnodig lang hoeft te wachten op de beoordeling van de aanvraag.

Lees verder...

Mijn rol

Als UX Designer in dit project heb ik het herontwerp begeleid bij de overgang van een papieren naar een digitaal aanvraagformulier voor bijstandsuitkeringen. Mijn taken omvatten het uitvoeren van gebruikersonderzoek, het aanpassen van formulier-vragen om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen, en het betrekken van verschillende teams en stakeholders.
Prototyping
User research
UX Process
Accessibility

Verantwoordelijkheden

In dit project werkte ik nauw samen met de projectleider digitalisering, het team werk en inkomen, de webredactie en het interne softwarehuis om te komen tot een ontwerp dat zowel inhoudelijk, technisch als communicatief aansluit bij de digitale omgeving van de gemeente Haarlem. Gedurende het proces heb ik iteratief gewerkt aan een prototype dat als basis dient voor de verdere ontwikkeling.

Tijdlijn

2023-24

Team

Het project-kernteam van de gemeente, Haarlem projectleider digitalisering, development en diverse externe betrokkenen.
Screenshot van het prototype waarbij het overzicht van gegevens wordt getoond.

Probleem snappen en burgers erbij betrekken

In dit project heb ik bestaande kennis gebruikt, zowel uit interne bronnen als externe inzichten (van o.a. het NL Design System). En burgers actief betrokken door middel van het testen van verschillende prototypes. Een aanpak om de gebruiksvriendelijkheid van het digitale formulier te verbeteren. Zo konden wij een voorstel ontwikkelen dat technisch haalbaar is en intuïtief toegankelijk voor eindgebruikers. De eerste reacties van burgers die hebben deel hebben genomen aan de tests zijn positief. Binnenkort wordt de eerste versie van het formulier in gebruik genomen.

Illustratie van het Double Diamond proces.
Stap 1
Ontdekken
De vraag voor het herontwerp kwam bij mij terecht op moment dat een eerste functioneel ontwerp was opgeleverd, gebaseerd op het papieren formulier.
Samen met het team identificeerden we de gebruikersbehoeften en problemen, door onderzoek en kregen zo een helder beeld van de gebruikersgroep en het huidige proces. We verzamelden  nuttige inzichten en veelvoorkomende knelpunten uit eerdere projecten en hun ervaringen met burgers. We kregen extra input en suggesties voor verbeteringen van de Participatieraad en ervaringsdeskundigen. Ook hebben we gebruik gemaakt van de kennis over best practices uit zowel binnen- als buitenland.
Een grote zorg bleek de lengte en complexiteit van het formulier en de korte tijdspanne waarbinnen gebruikers gegevens zouden moeten invullen, zonder uitgelogd te worden, zoals hiernaast beschreven in een column van een inwoner uit Haarlem.
Een knipsel uit het Haarlems Dagblad, geschreven doorLeontien van Engelen, gepubliceerd op
woensdag 28 december 2022 om 12:30. 
Lief en ik zijn 21 jaar bij elkaar en gaan ons samenlevingscontract omzetten in een geregistreerd partnerschap. Via de site van de gemeente Haarlem kunnen we de aanvraag daarvoor online regelen.
We moeten kopieën van onze paspoorten en die van onze getuigen bij de hand houden, zo lezen we. Als we die verzameld hebben kruipen we gezellig naast elkaar op de bank om ons ’partnerschapsdossier’ online in te vullen.

Dat verloopt niet geheel zonder slag of stoot. Er moeten zeven pagina’s worden ingevuld. Bij pagina 4 gaat het mis. We proberen de foto’s van de paspoorten van onze getuigen te uploaden waarop het systeem verder dienst weigert.

We loggen vol goede moed opnieuw in. Oei, da’s jammer… Alles wat we op pagina 1 tot en met 3 hadden ingevuld is weg. Geen probleem, doen we het gewoon opnieuw. Weer gaat het mis bij het uploaden.

Nieuwe poging. Opnieuw mislukt. Getver, zou er een popup-scherm geblokkeerd worden soms? Nee, dat staat goed ingesteld. Opnieuw! Foutmelding. Lichtelijk chagrijnig geven we het op. De volgende dag pakken we in plaats van de iPad de laptop erbij. Wederom blijkt alles wat we eerder hebben kunnen invullen weg te zijn.

Zucht… Voordeel is wel dat ik alle doopnamen van mijn ouders nu stevig in mijn hoofd heb zitten. Pagina 1 tot en met 3 zijn in no time ingevuld.

Hoppa, pagina 4, lets go. Niet dus. Weer weigeren de bestanden te uploaden. Nog een keer, voor de zekerheid via een andere browser, misschien ligt het daar aan? Ook dat werkt niet, we raken nu echt geïrriteerd. Na de achtste poging geven we het op. Zou dit een soort verkapte relatietest zijn van de gemeente? Kijken of we elkaar de hersens niet inslaan?

Uiteindelijk maken we een afspraak om een paar dagen later dan maar in persoon op het Stadskantoor de benodigde gegevens in te komen vullen. Tien minuten later staan we weer buiten… De gegevens zijn ingevuld, de kopieën van de ID’s ingeleverd. Geslaagd voor de relatietest!
Column uit het Haarlems Dagblad die mooi weerspiegelt wat veel klanten ervaren bij het invullen van online formulieren: te lang en te weinig tijd.
Stap 2
Definiëren
De verzamelde informatie en ideeën uit de ontdekkingsfase verfijnd en geconcretiseerd in schetsen en voorstellen. Samen met het team hebben we de belangrijkste inzichten over gebruikers en processen vastgesteld en de belangrijkste aanpassingen van het eerste functionele ontwerp geprioriteerd.
Een spreadsheet met de definitie van alle velden in het formulier. Moeilijk te vatten voor een leek en niet te testen met burgers.
Deel van de oorspronkelijke definitie van het proces, weergegeven in een spreadsheet.
Stap 3
Ontwikkelen
In deze fase heb ik verschillende oplossingsrichtingen uitgewerkt door middel van schetsen, user flows, wireframes, en mid-fidelity prototypes. Deze concepten zijn getest met gebruikers en beoordeeld met stakeholders om een gefundeerde keuze te maken voor het eindontwerp.

Flows

Ik heb een uitgebreid stappenschema gemaakt in een tool als Typeform om inzichtelijk te maken hoe vragen zich in eerste instantie elkaar opvolgden. Klopt de dialoog wel?

Schetsen

Het opdelen van het formulier in hoofdstukken, tussentijds opslaan en een heldere manier om bijvoorbeeld leden van een huishouden door te geven. Uitgeschetst om later uit te werken.

Schets van een flow waarbij het concept wordt uitgelegd om een groot formulier op te delen in kleinere onderdelen.
Gedeelte uit een flow gemaakt in Typeform om een idee te krijgen van de mogelijke complexiteit.
Scherm met een aantal knoppen waar een prototype opgestart kan worden.
Stap 4
Opleveren
In de laatste fase van het ontwerpproces heb ik de ideeën gecombineerd. Dit maakt het voor de rest van het team, maar ook de klant, tastbaar. Er kan worden getest en verder de interacties worden gedefinieerd. De feedback hebben we gebruikt om het ontwerp verder te verfijnen en te verbeteren.

Prototype

Het prototypen heb ik gedaan met enerzijds een webkit van GOV.UK maar uiteindelijk met een tool die rijke interacties mogelijk maakt, invoer toestaat en conditionele paden kan volgen. Vandaar Axure RP. Geen nieuwe tool, wel waardevol in dit soort gevallen.

Testen

We hebben een hi-fidelity prototype in meerdere rondes voorgelegd aan burgers die zich konden verplaatsen in de situatie van de doelgroep of tot de doelgroep behoren. De resultaten zijn gedeeld met het team en heeft geleid tot verdere aanpassingen.

Resultaat van aantekeningen tijdens een van de sessies gemaakt. Geschreven op een whiteboard.
Voorbeeld van een dialoog waarbij gebruikers de mogelijkheid wordt geboden om later verder te gaan en de invoer tussentijds te bewaren.

Wil je samen je volgende project bespreken?

Geïnteresseerd in een samenwerking of een goed gesprek?

Plan een gesprek!

+31 62 63 34567

stuur me een e-mail

LinkedIn-profiel
made with proud in Purmerend